
Zimą akumulator samochodowy szybciej traci energię. Czasami przy ujemnych temperaturach nie jest w stanie wytworzyć jej na tyle, by uruchomić silnik. Wtedy właśnie trzeba sięgnąć po prostownik do akumulatora. Dzięki niemu będziesz w stanie zregenerować akumulator. Oczywiście tylko wtedy, gdy dobierzesz do niego odpowiedni model. Jaki prostownik kupić? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę.
Jaki prostownik kupić: transformatorowy czy mikroprocesorowy?
Prostowniki dzielą się przede wszystkim na dwie grupy: transformatorowe i mikroprocesorowe.
Te pierwsze wyróżniają się bardzo prostą budową i dużą niezawodnością. Są łatwe w obsłudze. Nie pozwalają na odczytywanie dokładnych parametrów akumulatora, nie mają dodatkowych opcji, ale sprawnie ładują. Prostowniki transformatorowe wyróżniają się też niską ceną.
Urządzenia mikroprocesorowe są bardziej zaawansowane. Można je uznać za “inteligentne”, ponieważ potrafią automatycznie dobrać parametry ładowania optymalne dla konkretnego typu akumulatora – regulację napięcia i prąd ładowania.
Prostownik mikroprocesorowy potrafi też diagnozować stan akumulatora. Do tego jest mniejszy, można go podłączyć bez wyjmowania akumulatora z samochodu. Jest jednak droższy od transformatorowego.
Czy warto wybrać na prostownik z funkcją rozruchu?
Jeśli zastanawiasz się, jaki prostownik kupić, z pewnością trafisz na urządzenia z funkcją rozruchu. Na czym polega? Prostownik tego typu jest w stanie dostarczyć rozładowanemu akumulatorowi impulsu energii, który pozwala go uruchomić. To bardzo przydatne rozwiązanie w sytuacjach kryzysowych, gdy nie ma czasu na kilka godzin ładowania akumulatora ani sąsiada z kablami w pobliżu.
Tego typu prostowniki znajdziesz na https://sklep.powermat.pl/category/warsztat-prostowniki-akumulatorowe. Pamiętaj jednak, że funkcji rozruchu nie należy nadużywać – dostarczanie akumulatorowi prądu o wysokim napięciu to dla niego spory wstrząs.
Jaki prostownik do różnych akumulatorów: WET, GEL, MF, AGM?
By kupić odpowiedni prostownik, trzeba dobrać go również do typu akumulatora, jaki masz w swoim pojeździe:
- akumulator GEL – prostownik mikroprocesorowy;
- akumulator WET – prostownik transformatorowy z kontrolą przed przeładowaniem lub mikroprocesorowy;
- akumulator AGM: prostownik mikroprocesorowy;
- akumulator EFB: prostownik mikroprocesorowy z ochroną przed przeładowaniem;
- akumulator MF: prostownik mikroprocesorowy.
Napięcie wyjściowe i prąd ładowania – jakie powinien mieć prostownik?
Przed zakupem prostownika koniecznie sprawdź jego napięcie wyjściowe oraz prąd ładowania. Ten pierwszy parametr musi być taki sam jak napięcie akumulatora. W przypadku samochodów osobowych to zazwyczaj 12V.
Prąd ładowania to dwie wartości: szczytowy i skuteczny. Skuteczny powinien wynosić dziesięć procent pojemności akumulatora. Prąd szczytowy musi być od niego większy.
Podsumowanie: jaki prostownik kupić?
Nie wiesz, jaki prostownik kupić? Weź pod uwagę:
- rodzaj urządzenia: prostownik transformatorowy lub mikroprocesorowy;
- funkcję rozruchu: pomoże uruchomić samochód w kryzysowej sytuacji;
- typ akumulatora;
- napięcie wyjściowe;
- prąd ładowania.
Po sprawdzeniu tych cech i parametrów wybierzesz odpowiedni model, który będziesz szybko i skutecznie regenerować Twój akumulator.