Softshell to jeden z najnowocześniejszych i najpopularniejszych materiałów odzieżowych. Chroni przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, a nie ogranicza ruchów. Softshelle bardzo dobrze sprawdzają się także w roli odzieży reklamowej i roboczej. Trzeba tylko odpowiednio je oznakować, najlepiej logo firmy. Jakie softshelle z nadrukiem będą najlepsze? Jaką metodę znakowania wybrać?
Softshell z nadrukiem z folii flex
Kiedy chcesz zamówić klasyczny softshell z nadrukiem, wyborem numer jeden będzie dla Ciebie folia flex. Taki nadruk powstaje w sposób podobny do popularniejszego termotransferu. Folię wgrzewa się w materiał za pomocą specjalnej prasy – kluczowy jest nacisk oraz rozgrzanie materiału.
Folie flex są jednokolorowe, ale można wybierać z wielu barw i odcieni. Wśród nich są między innymi folie odblaskowe, które świetnie sprawdzą się na odzieży outdoorowej. Oryginalny efekt zapewnią folie brokatowe czy złote.
Nadruk z folii flex jest bardzo trwały. Ubrania znakowane w ten sposób można prać w temperaturze 60 stopni Celsjusza. Folia flex wtapia się w materiał i w żaden sposób nie wpływa na właściwości softshellu. Można więc wykonywać nią nawet duże nadruki. Do tego jest opłacalna przy małych zamówieniach, nawet już od jednej sztuki.
Haft komputerowy na softshellu
Ale softshell z nadrukiem flex nie jest jedyną opcją. Najważniejszą alternatywą jest dla niego haft komputerowy. To uniwersalna technika, którą można zastosować właściwie na wszystkich materiałach. Haftowane wzory na softshellu będą jeszcze bardziej wytrzymałe niż nadruki flex. Haft można nawet bez obaw prasować.
Ograniczeniem haftu jest minimalna wysokość elementów, które jest w stanie odwzorować ta technika – to 5 milimetrów. Problemem jest również to, że igły hafciarek naruszają strukturę softshelli. W związku z tym, przy dużych haftowanych wzorach, odzież może stracić swoją odporność na wiatr i wilgoć. Dlatego mimo wszystko rekomenduje się wykonywanie na softshellach niewielkich haftów, na przykład w formie krótkich napisów. To metoda opłacalna przy dużych zamówieniach.
Softshelle z naszywkami
By otrzymać softshell z nadrukiem, można też wykorzystać naszywki. To metoda pośrednia: wzór najpierw nadrukowuje się na osobny kawałek materiału, a potem solidnie przyszywa do softshellu.
Ta metoda również lepiej sprawdza się przy niezbyt dużych logotypach, trudno użyć jej do znakowania softshellu napisem. Przyszywanie naszywki także narusza strukturę tkaniny, ale mimo wszystko w mniejszym stopniu niż przy haftowanych wzorach. W dodatku można uzyskać trójwymiarowy efekt, decydując się na naszywkę z PCV, czyli elastomer.
Na co uważać przy znakowaniu tego materiału?
Problemem, jaki może się pojawić w związku z softshellem z nadrukiem, jest tak zwana migracja barwnika. Przy wgrzewaniu w ten materiał folii czasami oryginalny barwnik softshella przebija przez naniesiony logotyp. Taki problem może pojawić się właściwie w każdej chwili. Softshelle nie są bowiem przygotowane na działanie wysokiej temperatury, koniecznej do transferu folii.
W uniknięciu tego zjawiska może pomóc ostrożna pielęgnacja softshella – unikanie prania w wysokich temperaturach. Barwnik nie przebije też przez nadruk metalizowany w kolorze szarym. Takich kłopotów nie ma też przy hafcie komputerowym i naszywkach.
Podsumowanie. Softshell z nadrukiem – jaką metodę znakowania wybrać?
Softshell z nadrukiem najlepiej wykonać z folii flex. To świetny pomysł zwłaszcza do wykonywania dużych grafik czy napisów. Metoda wytrzymała i opłacalna już od jednej sztuki. Alternatywa to haft komputerowy, który nadaje się do niewielkich wzorów – przy większych mocno narusza strukturę materiału. Trzecią drogą jest naszywka, czyli pośrednia metoda znakowania.