Przy planowaniu budżetu firmy nie sposób pominąć środków przeznaczonych na reklamę. Zazwyczaj obejmuje ona koszt przeprowadzenia pojedynczej kampanii w mediach internetowych, mediach tradycyjnych bądź kampanii outdoorowej. W tej ostatniej dużą rolę mogą odgrywać billboardy, które między innymi ze względu na swoje rozmiary są uważane za najskuteczniejszą reklamę zewnętrzną. Nic więc dziwnego, że właściwie w każdym mieście spotkamy takie reklamy – Katowice są znakomitym przykładem tego, ile miejsca zajmują w przestrzeni miejskiej. Przy planowaniu kampanii z użyciem tego typu reklam warto jednak wziąć pod uwagę zmienne koszty jej wykonania. Na to ile kosztuje billboard wpływają zróżnicowane czynniki – od wielkości, przez lokalizację, po wybrany typ nośnika. Postanowiliśmy scharakteryzować te, które w największym stopniu warunkują cenę billboardów.
Reklama zewnętrzna – cennik zależy od formy
Jakie formy przybiera najczęściej zewnętrzna reklama? Na polskich ulicach można podziwiać różne jej odmiany. Zależnie od tego jaką formę ma nasza reklama zewnętrzna – cennik będzie długi i zróżnicowany. Oprócz billboardów, których mianem często zbiorczo określa się duże tablice reklamowe, można na nich spotkać również na przykład tak zwane citylighty, czyli plakaty wieszane za szybami i podświetlane. Do nośników reklamy zewnętrznej zaliczymy także słupy ogłoszeniowe, reklamy pneumatyczne, tablice elektroniczne czy telebimy. Na budynkach montuje się też reklamy wielkoformatowe, nieraz zajmujące całą elewację. W polskiej rzeczywistości reklamy pojawiają się w tak wielu miejscach, że poszczególne nośniki mogą mocno się od siebie różnić. Kto wykonuje takie reklamy? na polskim rynku działa na przykład firma Kapis: http://kapis.com.pl/nasza-oferta.
Ile kosztuje billboard? Najważniejsze czynniki
Podstawą kampanii outdoorowych bywają billboardy. Można je podzielić na dwa typy – wolnostojące tablice reklamowe oraz te wieszane na ścianach budynków. I to sposób montażu, a właściwie lokalizacja billboardu, ma wpływ na jego cenę. Ile kosztuje billboard przy szosie? Im bardziej ruchliwa droga, przy której znajduje się reklama, tym koszt będzie wyższy. Za najdroższe są uznawane billboardy na budynkach w centrach miast oraz tablicach umieszczonych przy autostradach. Cena billboardów może także różnić się w poszczególnych częściach kraju. Najwięcej trzeba zapłacić za tablice w centrach największych miast – Warszawy, Krakowa i Gdańska.
Ile kosztuje billboard? Wielkość, oświetlenie, czas
Jak nietrudno się domyślić, na cenę billboardu wpływa także jego wielkość. Wynika to wprost z kosztów materiałów potrzebnych do wykonania tablicy oraz jej montażu. To ile kosztuje billboard zmienia się także, gdy jest gotrudno zamocować na przykład na elewacji budynku. Jedny z czynników wpływających na koszt jest także oświetlenie reklamy. Zwykle zwiększa to cenę billboardu tylko o kilka procent, ale otwiera przed nim nowe możliwości – jest widoczny przez całą dobę. To opcja szczególnie polecana dla billboardów w dużych, ruchliwych miastach.
Istotny dla tego ile kosztuje billboard będzie również czas, przez jaki billboard ma wisieć w przestrzeni publicznej. Tablice na tego typu reklamy często należą bowiem do zewnętrznych firm, które wynajmują je na konkretny okres, a po nim zmieniają na nowe. Przeważnie minimalnym czasem takiego wynajmu jest jeden miesiąc. Przy podpisywaniu umowy z agencją można jednak zdecydować się na to, by dana reklama “wędrowała” po mieście i zmieniała lokalizację, na przykład co dwa tygodnie.
Reklama zewnętrzna – cennik zależy, jak widzisz, od wielu rzeczy. O to ile wyniesie nas kampania należy po prostu porozmawiać z firmą wykonującą reklamę. Generalnie jednak przy dłuższych kampaniach można zwykle liczyć na zniżki. Jeśli nie zmieniamy projektu graficznego, nie ma też dodatkowych kosztów wykonania billboardu. Przy wynajmie większej liczby tablic również można uzyskać rabaty i nieco zmniejszyć cenę pojedynczego billboardu.
Interesujesz się reklamą outdoorową? Dowiedz się więcej o jej formach, opłacalności i kwestiach prawnych: https://mojewirtualnemiasto.pl/2021/05/28/reklama-outdoorowa-formy-oplacalnosc-prawo/.