Breaking News

Reklama outdoorowa – formy, opłacalność, prawo

Klucz do prześcignięcia konkurencji to reklama – Katowice, Bełchatów i inne miasta są ogromnym polem do popisu w kwestii kampanii outdoorowych. Na pewno mieszkają w nich przyszli klienci! Jakie są formy reklamy zewnętrznej, co na jej temat mówi prawo i czy się opłaca?

Formy reklamy outdoorowej

Reklamę outdoorową (OOH – out of home) często określamy reklamą zewnętrzną. Formy działalności marketingowej tego typu docierają do potencjalnych klientów gdy są – jak sama nazwa wskazuje – poza domem. Tablice, reklamy wielkoformatowe wiszące na budynkach, plakaty na przystankach – widzimy je codziennie i nazywają się właśnie reklamami outdoorowymi. Nie trzeba ograniczać się do przestrzeni miejskiej – jeżeli przy ruchliwej drodze postawimy billboardy, Śląsk i każdy przejezdny dowie się o istnieniu naszej firmy.

Należą do nich nie tylko rzucające się w oczy kolorowe plakaty, ale też afisze – bez rozbudowanych form graficznych, gdzie główną rolę pełni tekst. Litery przestrzenne wyróżniające budynek oraz wszelkiego rodzaju szyldy to także reklama outdoorowa.
Największą uwagę w nocy przykuwają podświetlane formy reklamy outdoorowej. Robiące wrażenie neony, stripy na dachach kiosków, citylighty w często uczęszczanych punktach miasta – nie sposób ich nie zauważyć.

Do działań marketingowych wykorzystuje się także pojazdy. Car wrapping to nic innego jak oklejanie samochodów treściami reklamowymi. Tak zwane mobile oprócz tablicy wiezionej na przyczepie bardzo często zaznaczają swoją obecność przy użyciu głośnika.

Reklama zewnętrzna – zalety

Reklama outdoorowa nie budzi u klienta negatywnych skojarzeń – produkt nie jest mu ,,wciskany” z naruszeniem sfery prywatnej. Czuje się on jedynie informowany o jego istnieniu, tak jak ogromne grono innych odbiorców. 

Formy reklamy outdoorowej działają 24 godziny na dobę – trafią do klienta późnym wieczorem jadącego na weekend za miasto, jak i wracającego o piątej nad ranem z nocnej zmiany. Ponadto, częsty kontakt z nazwą firmy oraz jej logiem utrwala świadomość marki. Elementy wizualnej identyfikacji firmy warto umieszczać nie tylko na plakatach, ale i na przykład odzieży reklamowej – piszemy o tym narzędziu marketingowym w innym artykule: https://mojewirtualnemiasto.pl/2021/03/26/jakie-cechy-powinna-zawierac-odziez-reklamowa/. Potencjalny klient dużo chętniej nawiąże współpracę z przedsiębiorstwem, które w jakiś sposób zna.

Fachowcy zajmujący się kampaniami outdoorowymi wiedzą gdzie znaleźć klientów. Reklamy zostaną ulokowane tam, gdzie przewijają się tłumy, ale także w mniej uczęszczanych miejscach, pełnych za to reprezentantów naszej grupy docelowej. Sprzedajemy zabawki dla dzieci? Niech plakat zawiśnie w pobliżu placu zabaw. Oferujemy usługi fizjoterapeutyczne? To zainteresuje bywalców lokalnej siłowni!

Reklama outdoorowa a prawo

Reklama OOH jest regulowana prawnie. Treści muszą być zgodne z zasadami uczciwej konkurencji, nie mogą godzić w obyczaje, nikogo obrażać ani zachęcać do działań nielegalnych. Szeroko pojęte ,,kontrowersyjne” przekazy należy lokować przynajmniej 500
metrów od miejsc przeznaczonych dla dzieci oraz osób niepełnoletnich. Reklama tego typu oczywiście nie może także zawierać kłamstw ani żadnych treści wprowadzających odbiorców w błąd. Dane prezentowane w przestrzeni publicznej muszą pozwalać na jednoznaczną identyfikację nadawcy.
Formy reklamy outdoorowej muszą być bezpieczne – żadnych przewracających się billboardów czy źle zabezpieczonych płacht na budynkach! Ponadto, treści marketingowe należy lokować w odpowiedniej odległości od miejsc wymagających szacunku – przynajmniej 50 metrów od cmentarzy i 30 metrów od pomników przyrody oraz miejsc pamięci narodowych.


Reklama zewnętrzna ma wiele zalet, a mnogość jej form pozwala naprawdę zaszaleć. Wykonanie jej form oraz szczegółowe zaplanowanie kampanii najlepiej pozostawić doświadczonym specjalistom. Dzięki zwiększeniu rozpoznawalności firmy inwestycja w kampanię outdoorową bardzo szybko się zwróci.

Dodaj komentarz