Breaking News

Co jest dobre na pamięć i koncentrację? Kompleksowy poradnik

co na pamięć i koncentrację - poradnik

Pamięć i koncentracja to zdolności, o które codziennie powinien dbać każdy z nas. Jest to szczególnie ważne teraz, gdy większość swoich obowiązków wykonujemy z własnego mieszkania. Jak wiadomo, o wiele ciężej skupić się i pracować, gdy nasze otoczenie nie jest idealnie dopasowane do rodzaju wykonywanych przez nas zadań. Warto zatem dowiedzieć się, jak poprawić pamięć i koncentrację oraz sprawić, by mimo ciężkich warunków, wykonywać swoją pracę z należytą starannością. Właśnie na tych zagadnieniach skupimy się w dzisiejszym artykule, do którego lektury zapraszamy wszystkich zainteresowanych! Sprawdź!

Jak poprawić koncentrację i pamięć?

W obecnych czasach chyba większość z nas zastanawia się, jak poprawić pamięć oraz koncentrację. Zanim jednak znajdziemy idealne metody, warto dowiedzieć się nieco więcej na temat funkcjonowania naszego mózgu. Szczegółowe badania pokazują, że wszelkie zdolności umysłowe zachowamy jedynie wtedy, gdy dostarczymy do organizmu odpowiednie paliwo. Na pierwszym miejscu powinniśmy zatem stawiać na zbilansowaną dietę oraz odpowiednio ułożony jadłospis, w którym znajdą się wszelkie niezbędne witaminy i minerały. Jak jednak wiadomo, niemalże nikt z nas nie jest w stanie pokryć całego swojego zapotrzebowania na dane mikroelementy wyłącznie w ten sposób. W takiej sytuacji warto rozpocząć doustną suplementację i wspomóc ją odpowiednią aktywnością umysłową. Co brać na pamięć i koncentrację oraz jak trenować swój mózg?

Suplementy na koncentracje i pamięć

W pierwszej kolejności warto sięgnąć po suplementy na pamięć i koncentrację. Starajmy się jednak szukać preparatów naturalnych, bogatych w wyciągi ze świeżych ziół czy innych drogocennych półproduktów. Jakich? W tego rodzaju tabletkach czy kapsułkach powinien znaleźć się np. ekstrakt z żeń szenia. Bardzo dobrze działa również lecytyna, magnez, kwasy omega czy ginkgo biloba oraz szczodrak krokoszowaty pozwalający wzmocnić cały nasz organizm. Wszystkie te składniki są w stanie też zregenerować nasz mózg i sprawić, że mimo upływu wieku, pamięć oraz koncentracja pozostaną z nami jeszcze na długi czas. Gdzie najlepiej kupić takie suplementy? Oczywiście odwiedźmy sklep eko! Kraków czy inne większe miasta to miejsca, w których z pewnością znajdziemy taki sklepik oferujący najwyższej jakości preparaty!

Leki na koncentrację i pamięć 

Większość osób szukających sposobów na to, jak zwiększyć koncentrację i pamięć, od razu myśli o lekach i kuracji farmakologicznej. Oczywiście możemy udać się do lekarza, który oceni nasz stan i w razie konieczności przepisze odpowiednie preparaty dostępne na receptę. Warto jednak pamiętać, by traktować takie wyjście jako ostateczność. W większości przypadków naprawdę jesteśmy w stanie poradzić sobie w inny, mniej inwazyjny sposób. Przetestujmy zatem wszelkie domowe metody, a środki farmakologiczne zostawmy na później. 

Ćwiczenia na koncentrację i pamięć 

Co na koncentracje i pamięć, skoro nie leki? Okazuje się, że na nasz mózg bardzo dobrze działają wszelkiego rodzaju ćwiczenia umysłowe. Taki wysiłek wcale nie męczy, a staje się swego rodzaju treningiem wzmacniającym. Co jednak sprawdzi się najlepiej? Przede wszystkim wszelkiego rodzaju gry, takie jak memory, skojarzenia czy szachy, zapamiętywanie sekwencji zwrotów lub obrazów, układanie puzzli, rysowanie z pamięci bądź chociażby rozwiązywanie sudoku oraz krzyżówek. Możliwości jest naprawdę dużo. Najważniejsze, by znaleźć aktywność, która najbardziej nam odpowiada i po prostu sprawia radość. 

puzzle - ćwiczenie na pamięć i koncentrację
Układanie puzzli pozwala skutecznie poprawić pamięć oraz koncentrację

Co jeść na pamięć i koncentrację?

Wiemy już, co na pamięć i koncentrację znajdziemy w aptece oraz jakie ćwiczenia umysłowe warto wykonywać. Teraz najwyższa pora, by skupić się na naszej diecie. To, co spożywamy, ma bowiem bardzo duże znaczenie. Im więcej dobrego “paliwa”, bogatego w substancje odżywcze, witaminy i minerały dostarczymy do naszego organizmu, tym nasz mózg będzie lepiej sobie radził. Oczywiście ciężko w ten sposób pokryć całe zapotrzebowanie na mikroelementy, jednak mimo to, dieta jest niezwykle ważna. Co zatem jeść, by zachować idealną pamięć i koncentrację na wiele lat?

Węglowodany złożone

Odpowiedź na pytanie, co na poprawę pamięci i koncentracji spożywać, dla wielu z nas może być dość zaskakująca. Okazuje się bowiem, że nasz mózg potrzebuje węglowodanów. Oczywiście nie chodzi tutaj o cukry proste, a złożone. Organ ten żywi się bowiem glukozą oraz tlenem i zużywa nawet 25% dostarczanej przez nas do organizmu energii. Jak się można domyśleć, w pierwszy ze składników zaopatrzymy go węglowodanami. Warto zatem każdego dnia spożywać nasiona, ziarna, pełnoziarnistą mąkę, pieczywo, ryż oraz makaron, kasze, ziemniaki czy fasolę. Im mniej przetworzona żywność, tym oczywiście lepiej dla nas i dla mózgu.  

Orzechy

Chyba każde dziecko zapytane o to, co poprawia pamięć i koncentrację, odpowie, że orzechy. Oczywiście jest to prawidłowe stwierdzenie, jednak należy wiedzieć, jaki rodzaj wybrać. Najlepiej na nasz mózg wpływają orzechy włoskie. Znajdziemy w nich dużą ilość magnezu, który nie tylko usprawnia logiczne myślenie, ale także spowalnia procesy starzenia i degeneracji neuronów. 

Ryby

Poprawa pamięci i koncentracji jest możliwa również dzięki regularnemu jedzeniu ryb bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe. Naukowcy z Finlandii w czasopiśmie Neurology dokładnie opisali właśnie taką zależność. Według ich badań regularne jedzenie tuńczyka czy makreli może obniżyć ryzyko zaburzeń pamięci oraz udaru mózgu. U osób, których dieta jest bogata w ryby, rzadziej pojawia się również demencja starcza. Postarajmy się zatem, aby takie produkty gościły w naszym jadłospisie przynajmniej raz w tygodniu. 

ryby i warzywa - na pamięć i koncentrację
Aby poprawić pamięć i koncentrację, warto zadbać o zdrową oraz zbilansowaną dietę, bogatą w ryby, orzechy, owoce, warzywa

Co jest dobre na pamięć i koncentrację? Domowe sposoby

Co na pamięć i koncentrację ma tak naprawdę największy wpływ? Oczywiście nasz styl życia. Sposób, w jaki funkcjonujemy, ma ogromne znaczenie, szczególnie teraz, gdy ciągle towarzyszy nam stres oraz zmęczenie. Jakie są zatem najlepsze domowe sposoby na poprawę pamięci oraz koncentracji?

Pij zieloną herbatę

Niektóre sposoby na koncentrację i pamięć mogą dla większości z nas wydawać się dość dziwne. Z pewnością będzie tak w tym przypadku. Okazuje się bowiem, że aby zachować sprawność umysłową, warto pić… zieloną herbatę! Taki napar ma właściwości pobudzające. Działa jednak zdecydowanie lepiej niż klasyczna mała czarna. Dlaczego? Zawarta w kawie kofeina dodaje nam energii dość szybko, jednak w praktyce osłabia koncentrację. Aby tego uniknąć, lepiej zamienić espresso na filiżankę pysznej i zdrowej zielonej herbaty!

Zadbaj o ruch

Co na koncentrację i pamięć działa lepiej, niż moglibyśmy przypuszczać? Ruch, a w szczególności ten na świeżym powietrzu. Tak jak już pisaliśmy, mózg “odżywia się” glukozą, ale także i tlenem. Regularna aktywność na zewnątrz, nawet w formie zwykłego spaceru sprawia, że cały nasz organizm się dotlenia. Jeśli natomiast nasycenie tlenem będzie zbyt niskie, w mózgu mogą zacząć zachodzić nieodwracalne zmiany. Jakie? Przede wszystkim obumarcie szarych komórek, które niestety nie mają zdolności naprawczej. Każdego dnia odetchnijmy zatem świeżym powietrzem i postawmy na chociaż 30-minutowy spacer. Możemy również biegać czy jeździć na rowerze. Po każdej aktywności należy jednak pamiętać o rozciąganiu – najlepiej na świeżym powietrzu. Jak to jednak zrobić? O tym pisaliśmy w artykule https://www.mojewirtualnemiasto.pl/2021/02/18/jak-sie-rozciagac-podstawowe-cwiczenia-na-rozciaganie-i-ich-podzial/!

spacer - sposób na pamięć i koncentrację
Kilkuminutowy spacer to wspaniała chwila wytchnienia dla naszego umysłu i sposób na szybkie dotlenienie

Postaw na ćwiczenia na koncentrację i logiczne myślenie

Kilka akapitów wcześniej pisaliśmy o tym, jak duże znaczenie mają ćwiczenia na koncentrację dla dorosłych. Wrócimy jeszcze na chwilę do tego tematu, jednak w nieco innym ujęciu. Postarajmy się bowiem, by w trakcie dużego wysiłku intelektualnego robić krótkie, ale intensywne przerwy. Jakie? Odejdźmy na chwilę od biurka i postarajmy się ułożyć kostkę Rubika czy rozwiązać kilka zagadek. Taka pauza może wydawać się męcząca, jednak jest to prawdziwa rozrywka dla mózgu!

Pamiętaj o śnie

Jak poprawić koncentrację i pamięć domowym sposobem? Należy postawić na wysokiej jakości sen. Podczas nocnej regeneracji nasz mózg również może się dotlenić. Cały organizm “idzie” wtedy w stan naturalnego i błogiego odprężenia. Ważna jest zatem ilość snu, ale także jego jakość. Nieprzerwane procesy regeneracji są oczywiście najzdrowsze, dlatego starajmy się wyciszać przed położeniem do łóżka. Wtedy istnieje mniejsze ryzyko, że w nocy będziemy się budzić. Co ciekawe, naukowcy udowodnili, że już 3 dni bez snu, czyli 72 h wystarczą, by w mózgu zaszły nieodwracalne zmiany.  

Co podawać osobie starszej na pamięć?

Co poprawia koncentrację i pamięć u osób starszych? Oczywiście suplementy diety dla seniorów, bogate w żeń szeń czy wyciąg z miłorzębu japońskiego. Niezwykle ważna będzie jednak także witamina PP oraz witaminy z grupy B. Składniki te znajdziemy oczywiście w rybach, warzywach, owocach oraz produktach zbożowych. Jadłospis seniora możemy uzupełnić również o orzechy oraz małe ilości gorzkiej czekolady. Do tego pamiętajmy o aktywności umysłowej, odpowiednim wypoczynku oraz regularnych spacerach na świeżym powietrzu. Jeśli zajdzie taka potrzeba, postawmy także na suplementy diety. W tym czasie pomocna okaże się m.in. witamina B12 500 mg.

Jak poprawić koncentrację u dziecka?

Teraz nadszedł czas na to, by dowiedzieć się, jak poprawić pamięć i koncentrację u dziecka. Lista zaleceń jest dość długa, jednak zastosowanie chociaż kilku z nich z pewnością przyniesie dobre rezultaty. Aby nasza pociecha mogła się skupić i lepiej przyswajać wiedzę, warto zadbać o:

  • regularne ćwiczenia na koncentrację dla dzieci,
  • zdrową i zbilansowaną dietę,
  • aktywność fizyczną,
  • prawidłowy rytm dnia,
  • mniejszy, lecz częstszy wysiłek umysłowy.

Niezwykle ważne będzie również to, by ograniczyć do minimum korzystanie z laptopa czy innych sprzętów elektronicznych (co w obecnym czasie nauki zdalnej będzie ciężkie, ale nie niemożliwie) oraz zmniejszenie ilości zabawek lub innych elementów w otoczeniu pociechy, które po prostu mogą zacząć ją rozpraszać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.